مسجد جامع عتیق شهر شیراز
نوشته شده توسط : mali

مسجد جامع عتیق شهر شیراز

مسجد جامع عتیق شهر شیراز

از آن جایی که ایران کشوری مذهبی محسوب می شود، مساجد متعددی در جای جای این سرزمین کهن و مذهبی وجود دارد. این مساجد امروزه به دلیل قدمت بسیار زیاد و زیبایی های خاصشان مورد توجه عموم مردم قرار گرفته اند و علاوه بر ارزش معنوی، از لحاظ هنر و معماری و پیشینه ی تاریخی کشورمان ایران نیز بسیار حائز اهمیت هستند و برای حفظ و نگهداری آن ها تلاش زیادی صورت می گیرد.

در این مقاله قصد داریم با یکی دیگر از جاذبه های قیمت تور شیراز گردشگری شهر شیراز آشنا شویم و این بار به سراغ مساجد این شهر زیبا برویم. مسجد جامع عتیق یکی از زیباترین، مهم ترین و کهن ترین مساجد شهر شیراز و کشورمان ایران است. این مسجد از معماری بسیار خاصی بهره برده و جلوه ای از هنر و معماری ایران را به نمایش گذاشته است.

مسجد جامع عتیق شهر شیراز

بنابر اسناد تاریخی قدمت مسجد جامع عتیق به دوره ی ایلخانیان می رسد و به نام های مسجد جمعه و مسجد آدینه نیز مشهور است. این مسجد ساختاری بسیار ساده دارد و تنها در برخی از نقاط بنای آن کاشی کاری های آبی به چشم می خورد. از ویژگی های دیگر این بنای کهن این است که در نزدیکی شاه چراغ واقع شده است و یکی از ورودی های شش گانه ی آن نیز در داخل حرم شاه چراغ است. گفتنی است که این مسجد نرخ تور شیراز در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

همان طور که گفته شد معماری این مسجد بسیار ساده و در عین حال بسیار چشم نواز است و همین موضوع باعث جلب توجه بسیاری از کارشناسان و توریست ها شده است. مسجد جامع عتیق از بخش های متعددی تشکیل شده است. دیوار ندبه، نام یکی از بخش های این مسجد است که در قسمت جنوبی آن واقع شده است و روی آن شکل یک سرو با کاشی آبی وجود دارد. در میان محلیان این منطقه گفته می شود که مرکب آسمانی پیامبر در شب معراجشان از این محل حرکت کرده است.

مسجد جامع عتیق شهر شیراز

از دیگر بخش های جالب و دیدنی مسجد عتیق شیراز بخش خدایخانه است. خدایخانه یا کعبه ی ثانی یا دروازه زمان اتاقی است که در وسط حیاط مسجد واقع شده است و معماری آن شبیه به کعبه است. گفته می شود که این عمارت در زمان های قدیم برای کاتبان قرآن ساخته شده است و در آن قرآن های به خط مبارک حضرت علی (ع)، امام حسن (ع) و امام صادق (ع) یافت شده است. امروزه تمام قرآن های خطی یافت شده در این بنا در موزه ی پارس شیراز نگهداری می شود. بر طبق اسناد تاریخی قدمت ساختمان خدایخانه ی مسجد عتیق به سال 752 هجری قمری می رسد. این ساختمان به دستور شاه تور لحظه آخری شیراز اسحاق اینجو ساخته شده است.

در دوازده امام از دیگر بخش های مسجد جامع عتیق است. این در در شمال مسجد عتیق واقع شده است و در آن چهار کتیبه وجود دارد که نام دوازده امام بر روی آن ها حک شده است. علت نام گذاری این در نیز وجود همین کتیبه ها است که قدمت آن ها به دوره ی صفوی می رسد.

مسجد جامع عتیق شهر شیراز

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور مشهد





:: برچسب‌ها: مسجد جامع عتیق شهر شیراز,تور لحظه آخری شیراز,بهترین تورهای شیراز,تور ارزان قیمت شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 316
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: